کردها به بایدن سلام می کنند!/صلاح الدین خدیو

06.11.2020 14:49:33
کردها به بایدن سلام می کنند!/صلاح الدین خدیو


با پیشتازی بایدن در چند ایالت کلیدی باقیمانده، روزهای ترامپ در کاخ سفید به شماره افتاده و احتمال پیروزی وی بیش از پیش قوت گرفته است.
به جرات می توان گفت که امروز میلیاردها نفر در سراسر جهان با بیم و امید حساسترین انتخابات آمریکا در دهه های اخیر را دنبال می کردند. دوستان، دشمنان و رقبای آمریکا همه می خواهند بدانند که سیاست خارجی آمریکا در چهار سال آینده چگونه خواهد بود.
چهار کشوری که در چهار سال گذشته بیشترین چالش را با سیاست های آمریکا داشتند، مواضع متفاوتی در این زمینه دارند. چین و ایران خواهان رفتن ترامپ و روسیه و ترکیه که رهبرانشان دارای رابطه شخصی با رئیس جمهور آمریکا هستند، ماندن او را ترجیح می دهند.
از قضا همین نکته و خوی معامله گری ترامپ به پاشنه آشیل کردها و نقطه قوت اردوغان تبدیل شده است.
عقب نشینی ترامپ از کردستان سوریه که به هجوم ترکیه انجامید، ماحصل یک تماس تلفنی و معامله ترامپ و اردوغان بود.
از این رو شکست ترامپ یقینا خبر خوبی برای اردوغان نخواهد بود. از سویی بایدن دارای مواضع صریح تری در قبال کردهاست و برای دفاع از آنها مصمم تر است و از سوی دیگر دو برنامه احتمالی اردوغان برای حمله به کردهای عراق و سوریه در غیاب ترامپ با چالش مواجه خواهد شد.
اغلب ناظران هشدار می دهند که ترکیه برای حمله مجدد به مناطق تحت کنترل کردها در سوریه آماده می شود. با حضور بایدن در کاخ سفید انتظار می رود واشنگتن از یک دستور کار مشخص در خاورمیانه پیروی و دیبلماسی دیمی و توئیتری ترامپ را کنار بگذارد.
در این صورت ترکیه حتما با مخالفت جدی تر آمریکا روبرو می شود.
دومین برنامه اردوغان حمله به مقرهای اصلی و مراکز فرماندهی پ.ک.ک در کوهستان قندیل است. درخشش پهپادهای ترکی بیرقدار در جنگ قره باغ و ناتوانی ارمنی ها در دفاع موثر، او را به صرافت تکرار این تجربه در قندیل انداخته است.
اوج گرفتن اختلافات میان حزب دمکرات کردستان و پ.ک.ک در هفته های اخیر که به مرز درگیری نظامی رسیده، نمی تواند از سیاست ترکیه و فشارهای آن برکنار باشد.
این عملیات که مستلزم پیشروی در عمق خاک عراق است، بدون چراغ سبز آمریکا امکان پذیر نیست و رئیس‌ جمهور ترکیه امید زیادی به کسب موافقت ترامپ بسته است.
با این وصف با رفتن ترامپ دستکم در کوتاه مدت احتمال حمله ترکیه به این دو بخش کردستان به حداقل می رسد و این بهانه خوبی برای کردهاست تا از رفتن ترامپ خوشحال شوند.
مضاف بر کردهای ترکیه و سوریه، کردهای عراق و در راس آنها حزب دمکرات نیز از آمدن بایدن منتفع می شوند. کسی که در دوران اوباما روابط نزدیکی با آنها داشت و از حمایت های آشکار و بی پرده دریغ نمی کرد.


 


دکتر صلاح الدین خدیو


0

یک شهروند کورد به محاربه متهم شد
بی‌خبری مطلق از سرنوشت مسعود کردپور، سردبیر آژانس خبری موکریان
رهایی یک زندانی از اعدام پس از ٢٣ سال در ارومیه
مرگ یک کارگر در ارومیه حین انجام کار
تجمع اعتراض شماری از فعالان حقوق زنان در سنندج
کشته شدن یک کولبر بر اثر تیراندازی در مناطق مرزی بانه