چوب حراج به جنگل‌های کردستان

20.12.2020 16:11:28
چوب حراج به جنگل‌های کردستان


موکریان-مساحت جنگل‌های کردستان ظرف ۷۰ سال از ۵۰۰ هزار هکتار به ۳۷۰ هزار هکتار کاهش یافته است


به گزارش آژانس خبری موکریان ، زاگرس، جنگل، بلوط و محیط زیست از عبارات و هشتگهای پرکاربرد کاربران در فضای مجازی است. انسان نگران انسانهایی است که بر شاه نشسته و بن می برند. باری، چوب می‌برند و می سوزانند تا نانی به کف آورند، غافل از آنکه نان فرزندان و نسل‌های بعد از خود را می‌برند. جنگل در چرخه زیست انسان و دیگر جانداران نقش اساسی دارد و انسان آبادگر! به دنبال نابودی آن است. ویرانی‌ها مختص کردستان نیست، اما در کردستان نگران کننده است.


گزارش‌ها حاکیست که مساحت جنگلهای کردستان ظرف ۷۰ سال اخیر از ۵۰۰ هزار هکتار به ۳۷۰ هزار هکتار کاهش یافته و این یعنی ۲۶ درصد کاهش. اگر این روند نابودی بدین سرعت ادامه داشته باشد، باید نگران سالهای آتی و نسلهای آتی بود که جنگل را فقط در آینه کتاب و رسانه ببینند و چون رویا و خاطره از آن یاد کنند.


از طرفی، همه روزه در لابه‌لای اخبار شاهد اخباری از حوزه قاچاق هستیم که این پدیده نامبارک وقتی در حوزه چوب رخ‌نمایی می‌کند به یک معضل شوم و دغدغه برای دوستداران طبیعت تبدیل می‌شود چرا که نابودی جنگل‌ها را به دنبال خواهد داشت.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان می‌گوید: وجود مشکلات معیشتی، فقر و بیکاری ساکنین و تصور نابجای حقوق عرفی در قطع درختان خودرو، عدم آگاهی بهره‌برداران از اهمیت جنگل در حفظ آب و خاک و کاهش واردات و نیز ممانعت از بهره‌برداری جنگل‌های شمال و در نتیجه افزایش قیمت چوب از مهمترین عوامل قاچاق چوب در کردستان است.


منبع: هفته نامه سیروان


0

یک شهروند کورد به محاربه متهم شد
بی‌خبری مطلق از سرنوشت مسعود کردپور، سردبیر آژانس خبری موکریان
رهایی یک زندانی از اعدام پس از ٢٣ سال در ارومیه
مرگ یک کارگر در ارومیه حین انجام کار
تجمع اعتراض شماری از فعالان حقوق زنان در سنندج
کشته شدن یک کولبر بر اثر تیراندازی در مناطق مرزی بانه