پیام نوروزی خبرنگاران آژانس خبری موکریان

01.04.2021 15:02:14
پیام نوروزی خبرنگاران آژانس خبری موکریان

مردم آزادیخواه ؛


ما خبرنگاران آژانس خبری موکریان، با قلبی سرشار از امید به آیندەای روشن، نوروز را به تمام شما مردم این سرزمین صمیمانه تبریک می‌گوییم. امیدواریم سال نو سال امنیت و آسایش و تامین یک زندگی بهتر برای مردم شریف کوردستان و همه ایران باشد. سال گذشتە برای همەی ما سال تشدید سختی‌ها و دشواریهای فراوان بود. دشواریهائی که متاسفانه همچنان پیش روی ما قرار دارند.
اگر چه اپیدمی کرونا فقیر و غنی نمی‌شناخت و انسانهای بسیاری را به کام مرگ کشید، ولی رنج بزرگش متوجه مردمی بود که در هر حال انتخابی جز رفتن به استقبال سختی و خطر نداشتند. از سویی موثرترین راه مقابله با این ویروس خانمان‌سوز در خانه ماندن و حفظ فاصلەهای اجتماعی بود و از سویی دیگر دغدغه نان و معیشت روزانه همین مردم را ناچار می‌کرد که خطر آلوده شدن به ویروس کرونا را به جان بخرند تا نانی به سفره خانواده‌یشان بیاورند.
اما در بحبوحەی این بلای خانمانسوز همگانی شاهد ظهور پدیده‌هایی بودیم که نشان از بالندگی و بلوغ اجتماعی جامعه کوردستان داشت. اگر در خانه ماندن انسانها را به ناچار در خلوت و تنهائی فرو میبرد، جوانان دریا دل کوردستان همبستگی اجتماعی را به نمایش می گذاشتند. در بخشی از شهرهای کوردستان این همیاری به شکل ایجاد سازمانهای مردم نهاد متجلی شد. اما همین یک نمونه در عین حال چراغ راهنمائی است که مسیر برون رفتن از وضعیت دشوار کنونی را نیز به ما نشان می‌دهد. راه یافتن سازمانهای مدنی به عرصه زندگی اجتماعی و شکل گرفتن جامعه مدنی، راه متمدنانه و مسالمت آمیز برون رفت از وضعیت کنونی است. یک واقعیت غیر قابل انکار این است که هر تغییر و اصلاحی در جامعه به نیروی مادی نیاز دارد و این نیروی سرنوشت ساز، از آگاهی و سازمان‌دهی مردم هم سرنوشت پدید می آید. ضرورت ایجاد سازمانهای مدنی از همین جا ناشی می شود. آژانس خبری موکریان این افتخار را دارد که در حد توان خود در همین مسیر گام برداشته است.
از جمله فعالیتهای این دوره ما تاسیس یک کانال اینترنتی تلویزیونی بود که خوشبختانه اکنون جای خود را در میان شبکه های اطلاع رسانی و در امر آگاهی بخشی باز کرده است . امروز برنامه های آن از چند کانال مختلف پخش می شود. این کانال طی یک سال گذشته کوشیده است صدای هر کولبر زحمتکشی که جان در ره نان به گرو می گذارد، هر زن ستمدیده ای که نمی خواهد بیش از این انسان درجه دوم به حساب آید و کم کم از زیر بار ستم مردسالاری کمر راست می کند، هر کارگری که از نیروی بازو و عرق جبین خود نان می خورد و مدام سفره بی رونقش مورد تعرض قرار می گیرد، هر هنرمند مسئولی که دل در گرو ارتقاء فرهنگی و اخلاقی جامعه دارد، باشد. روشن است که این کار جز با همیاری جمعی از انسانهای فداکار و مسئول عملی نبود. از اینرو توسعه و گسترش آن نیز جز با فعال شدن جمع بیشتری از همین فعالان مدنی ممکن نخواهد بود. این فراخوان ما به مناسبت فرارسیدن سال نو به همه عزیزانی که می خواهند در این ظرفیت مدنی و خبری تلاش کنند نیز هست.


نوروزتان فرخنده و ایام به کامتان خوش!


آژانس خبری موکریان
فروردین 1400 هجری شمسی


0

یک شهروند کورد به محاربه متهم شد
بی‌خبری مطلق از سرنوشت مسعود کردپور، سردبیر آژانس خبری موکریان
رهایی یک زندانی از اعدام پس از ٢٣ سال در ارومیه
مرگ یک کارگر در ارومیه حین انجام کار
تجمع اعتراض شماری از فعالان حقوق زنان در سنندج
کشته شدن یک کولبر بر اثر تیراندازی در مناطق مرزی بانه