درگیری‌های طایفه‌ای در دالاهو و ضرورت تشکیل کمیته حقیقت‌یاب و برپایی دادگاه صالح

12.06.2021 12:40:50
درگیری‌های طایفه‌ای در دالاهو و ضرورت تشکیل کمیته حقیقت‌یاب و برپایی دادگاه صالح

موکریان ــ در چند روز اخیر متأسفانه شماری از افراد طایفه قلخانی به دلیل اختلاف بر سر مراتع مشترک با ساکنین روستاهای کوئیک و داراب درگیر شده که درنتیجه این درگیری‌ها دست‌کم ۳ شهروند ازجمله یک زن بی‌گناه با شلیک سلاح گرم جانشان را از دست دادند. تعدادی نیز در این درگیری به‌شدت زخمی شدند. در این راستا ضمن ابراز تأسف و تسلیت به خانواده‌های کشته‌شدگان این درگیری بر خود لازم می‌دانم به چند نکته اشاره کنم.


1- نخست اینکه ریختن خون هر انسانی فارغ از اینکه به چه قوم، مذهب و نژاد خاصی تعلق داشته باشد در محضر عقل سلیم محکوم است و باید فرد خاطی و مجرم را در اسرع وقت دستگیر و در پیشگاه قانون و افکار عمومی به جرم آن رسیدگی و متناسب با جرم مرتکب شده برای او مجازات تعیین کرد. در این راستا و بدون شک دستگیری و دادگاهی کردن افرادی که مسبب جان باختن افراد بی‌گناه شده‌اند خواست فوری و ضروری خانواده‌های مقتول می‌باشد.


2- دولت باید فوراً مدیریت اوضاع را در زمینه‌هایی چون برقراری امنیت در منطقه، تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی دلایل و زمینه‌های بروز درگیری و تشکیل دادگاه صالح برای تعیین مجازات برای عاملان تیراندازی را بر عهده بگیرد. هرگونه مصلحت‌اندیشی و بی عملگی دولت در این رابطه نه‌تنها کمکی به حل مسئله نمی‌کند بلکه اعتمادبخش بزرگی از جامعه اهل سنت را نسبت به حاکمیت سلب خواهد کرد؛ به عبارت دیگر سستی و بی‌ارادگی از سوی دولت و بی‌توجه ای به افکار عمومی نه‌تنها می‌تواند نشان از ضعف قدرت دولت بلکه می‌تواند این شائبه را تقویت کند که دولت خود نیز یکی از طرف‌های ذی‌نفع در حوادث و درگیرهای اخیر بوده است. مردم این سؤال را مطرح می‌کنند که چرا دولت هیچ کنترل نظارتی و قانونی بر بازار خریدوفروش سلاح نداشته و ندارد اینکه هر فردی به‌آسانی به پیشرفته‌ترین سلاح‌های روز دسترسی پیدا کند معنایی جزء سلب آرامش و به‌تبع بی‌اعتمادی مردم به دولت نخواهد داشت؛ بنابراین دولت باید ملجأ مردم باشد نه اینکه خودخواسته یا ناخواسته به بازیگری ذی‌نفع در تنش بین ساکنین دالاهو تبدیل شود.


3- بزرگان طایفه اهل حق و قلخانی می‌توانند با مواضع رسمی خود گامی مثبت در راستای شفاف‌سازی وضعیت موجود بردارند هر گونه سکوت و با چندصدای در بین آن‌ها راه را برای رسیدن به یک ایده و درک مشترک برای کاهش هرگونه تنش احتمالی در آینده با بن‌بست مواجه خواهد کرد. بیانیەهای صادر شده از طرف بزرگان قلخانی به‌مثابه توصیه‌نامه¬ها می توانند در کوتاه‌مدت موجب کاهش تنش و حفظ آرامش شود هرچند این توصیه‌نامه‌ها لازم است اما کافی نیست چراکه فاقد یک سازوکار نهایی، عملی و بلندمدت برای عدم تکرار حوادثی مشابه هستند به عبارت دیگر در بلندمدت فاقد ضمانت اجرا هستند.


4- در چند روز اخیر تعدادی از علمای اهل سنت با اتخاذ مواضع خویشتن‌دارانه و همکاری جویانه نقش مثبتی در حفظ آرامش و تنش‌زدایی داشتند. البته کماکان توقع این است که علمای اهل سنت از جبهه‌گیری‌های مذهبی خودداری کنند؛ سیاسی و مذهبی کردن هر گونه تنش فردی و خویشاوندی دستاوردی جزء ایجاد گسست در زنجیره همگرایی جامعه بزرگ کورد در منطقه نخواهد داشت؛ بنابراین معتمدین و متنفذان اهل سنت می‌توانند نقش بسیار مؤثری در پایان دادن اختلافات داشته باشند.


5- از برخی از صاحب‌نظران و فعالان رسانه‌ای از هر دو طرف اهالی محترم قلخانی و مردم شریف کوئیک انتظار می‌رود که اولاً در صحبت‌ها و تحلیل‌های خود مواظب باشند که از عمومیت بخشیدن درگیری بین تعدادی از مردم قلخانی و مردم کوئیک به یک جنگ فراگیر مذهبی و فرقه‌ای یا جتگ بین اهل سنت و قلخانی اجتناب کنند. انتظار این است که نخبگان فکری از عبارت‌های چون جنگ مسلمان با شیاطین و یا جنگ سنی و قلخانی خودداری نمایند؛ بیان جملات و بدگویی نسبت به هم هیچ گونه فایده عملی نخواهد داشت لازم است تأکید کنم مرزبندهای بین خودی و غیرخودی باعث شعله‌ور شدن آتش خشم فرقه¬ای خواهد شد.


6- همزیستی، صلح‌طلبی و عدالت‌خواهی کوردها در تاریخ زبان زد خاص و عام است ازاین‌رو باید در راستای همدلی و همزیستی و رفع کدورت‌های پیش‌آمده گام‌های عملی را برداشت. این وظیفه بر دوش همه نخبگان فکری، روشنفکران و بزرگان مذهبی در منطقه است. باید دست از تعصبات بی‌پایه و اساس برداریم و به عقل سلیم رجوع کنیم مصلحت حال و اینکه مردم عزیز دالاهو رسیدن به تفاهم به مدد عقلانیت، مفاهمه و دیالوگ است. هر گونه درگیری‌های طایفه‌ای در هر منطقه به معنی امنیتی شدن و درنتیجه عقب ماندن از قافله توسعه‌یافتگی است. لازم است اشاره شود که دالاهو دارای یک موقعیت استراتژیک و راهبردی برای کوردها در طول تاریخ بوده است تنش بین ساکنین بومی و محلی این منطقه نباید موجب شود تا به‌آسانی این موقعیت استراتژیک از کنترل آن‌ها خارج شود.


7- در نهایت اینکه امروزه فقر و بیکاری و کمبود منابع به عامل اصلی بسیاری از کشمکش‌های و نزاع‌های فردی و جمعی در ایران تبدیل شده است و بدون شک ساکنین دالاهو نیز به‌طور مضاعف برای سال‌های متمادی با فقر و کمبود منابع قدرت اقتصادی دست‌وپنجه نرم کرده¬اند بنابراین این وظیفه دولت خواهد بود که در از بین بردن تبعیض و نابرابری، تسهیل و رفع موانع موجود بر سر راه سرمایه‌گذاری در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی اجتماعی مناطق کوردنشین اقدام عملی را انجام دهد.


0

یک شهروند کورد به محاربه متهم شد
بی‌خبری مطلق از سرنوشت مسعود کردپور، سردبیر آژانس خبری موکریان
رهایی یک زندانی از اعدام پس از ٢٣ سال در ارومیه
مرگ یک کارگر در ارومیه حین انجام کار
تجمع اعتراض شماری از فعالان حقوق زنان در سنندج
کشته شدن یک کولبر بر اثر تیراندازی در مناطق مرزی بانه